Resumé över Kinaresan

Jag hade tänkt att uppdatera bloggen varje dag om vad vi gjorde i Kina, men det hanns aldrig med =P
Fullspeckat schema kan jag lova men enormt kul och häftigt land!

Dag 1 & 2 har jag skrivit om så jag ska försöka minnas det vi gjorde därefter..

Insåg just att det inte är någon idé att skriva om dag för dag för jag har ju ett kasst minne men jag kommer ihåg allt vi gjort men inte dag för dag =P

Först och främst vill jag berätta om hur häftig kinesiska muren var! jag hade stora förväntningar på muren men shit vad jag blev förvånad.. Den var så mycket häftigare än vad jag någonsin kunde tro. Svårt att förklara med ord men på vägen till Kina såg vi delar av muren från flygplanet så då insåg jag hur stor och lång muren är.
väl där knatade monika och jag på uppför muren och jag kan lova att den var brant, borde snarare kallas för stup fast uppåt, haha fan vilken dålig liknelse..
Men när vi gick uppåt fick vi luta oss så mycket framåt så det kanske var 65-70cm mellan magen och muren.. tänk er själva att det lutar så mycket uppåt.. jag tänkte att om jag ramlar på magen nu så slår jag ut tänderna och äntligen får mina löständer =) Jag stannade emellanåt och fotade och filmade muren för att få med mig ett oförklarig häftig syn/händelse med mig hem. Sedan fortsatte vi uppåt mot våran första anhalt/stopp. väl där så var luften en aningens annorlunda och jag flåsade värre än jag någonsin gjort. mjölksyra i benen samtidigt som jag njöt så mycket jag kunde över utsikten. en sak som jag vill tillägga är att jag inte brukar vara feg eller rädd för att titta ner för kanter eller så, men där skulle jag titta ner från muren (rakt ner) men jäklarns så högt upp vi var. skulle kunna tippa på att självaste muren var 20m hög men att där den nådde marken stupade det ordenligt neråt.. Så nej, jag vågade inte luta mig mot kanten.. då är det illa när jag inte vågar det.. annars brukar jag kallas våghalsig, men där kom en rädd lite My fram.. Självklart spelade mjölksyran i benen en stor roll. Vi hade tänkt att gå upp till nästa plattå men vi insåg att vi inte orkade det utan försökte ta oss ner igen. Gustav (våran tolk/reseledare i Kina) sa att det var ännu värre att gå neråt.. äsch tyckte jag men det ångrade jag att jag tänkte. Fy helvete vad läskigt det var att gå neråt..
bitvis var det bara stenar som var hala och emellanåt var det trappsteg som var ca 40cm höga!! så inget av dom var ju enkelt att gå i.. jag höll mig i räcket på vägen ner och det var så brant att skorna gled på plattorna neråt.. läskigt. på nedvägen lutade vi bakåt så det var ca 35cm från att ryggsäcken skulle ta i stenarna som vi gick på..
Holy shit men vi överlevde och var enormt stolta när vi kom ner =)
Ska jag rekomendera något så är det verkligen kinesiska muren!!

Vi gick på himmelskatorget men det skrev jag om i dag 1 kom jag på..
Vi var på flera olika ställen där dom gör urnor, riktiga (persiska?) mattor, ja liknande iaf. där fick vi inte ens ta kort på hur dom jobbade, likaså där dom gjorde urorna för deras teknik var helt unik för Kina så resten av världen hade inte lyckats kopiera den än. Tänk er själva att knyta en matta som är ca 30x40cm som tar ca 1,5ÅR att göra som sedan säljs för 29.000kr. det kanske låter dyrt för er som inte har sett arbetet bakom. alltså att sita och knyta och knyta och knyta och knyta på samma matta i 1,5 år! helt galet! dom sitter på en träbänk och måste ha full koncentration hela tiden så inte någon knut blir fel för det går inte att göra om..

Där urnorna/vaserna gjordes samt mycket annat är sådant som vi ser här men här är det målat på, men där hade dom gjort en vas från grunden som dom sedan limmade fast små guld"ränder" som är ca 3mm tjockt och kanske 9mm långt. i olika mönster som dom följer, sedan när allt är pålimmat så blir det ju som små hål i vasen som ska fyllas med något som jag inte minns vad det var och därefter bränns dom igen och sen vart det nåt mera innan dom vart klara och det kommer jag inte heller exakt ihåg vad det var. jag blev sjukt imponerad över deras arbete och hur billigt det egentligen var samt hur mycket jobb det låg bakom. I deras affär stod det en jättefin stor vas som var högre än mig så ca 185cm hög och fantastiskt fin. Jag tittade på prislappen och trillade nästan bakåt. Jag hade knappt råd att titta på den =) 2,5miljoner!! shit alltså! egentligen inte dyrt för det ligger säkerligen flera års arbete bakom den..

minns inte om jag skrev om sötvattenfabriken som vi var till. Vi fick se hur musslorna såg ut och sedan fick vi se när dom öppnade dom och plockade ut sötvattenpärlorna. varje mussla innehöll ca 12-20 sötvattenpärlor. så nu kan tänka er hur mycket pärlor och musslor som går åt för att göra ett fint halsband eftersom att det är svårt att få fram de perfekta pärlorna i den perfekta storleken i den perfekta färgen till unika halsband. och det finns ju inget som är det andra likt. Jag köpte en jättefin ring med en vit sötvattenpärla på och en liten diamant (typ). Men iaf en ÄKTA sötvattenpärla. det ni! det har nog inte ni =P här hemma köper vi look- a-like pärlor i plast från H&M..

Efter pärlfabriken gick vi runt i en del av sommarpalatsen som var hur häftigt som helst. det var som en gång genom hela palatset och i varje "valv" som var runt var 3:e meter var det en målning upptill, totalt var det 14,000målningar och alla med olika motiv! kan ni ens tänka er hur många målningar samt hur stort sommarpalatset var?! det kan inte jag och ändå såg vi bara en del av det.

Vi var i himmelska tempelt som var en stor park med jättefina kinesiska byggnader. sedan har vi vart i den förbjudna staden. snacka om en stor stad som var helt inbyggd från resten av peking för där levde kejsaren, kejsarinnorna ett helt eget liv där dom försörjde hela templet innanför byggnaden och muren runt den. har ni sett den siste kejsaren? den är nämligen inspelad där inne. det tog oss 1,5timme att gå igenom hela templet, visserligen med fotopauser men inte så långa. samt att vi bara gick igenom från den ena ingången till den andra. sedan fick vi åka nån minibuss/golfbil-aktig sak tillbaka till ingången där vi gick in..
Just ja, när vi skulle gå ut därifrån blev jag heöt utskälld av en kines som svamlade på kinesiska och jag fattade ju nada, men tydligen kom det nån högståtlig person, troligtvis någon ambassadör från afrika (sa någon) som ville se templet och då fick vi turister kliva åt sidan för honom och alla hans livvakter.. kul att se ändå ! =)

vi har varit på flera marknader och där var det sjukt roligt att pruta! jag trodde att jag var duktig på det tills Martin alias prutar´n visade sina fynd. så därefter fick han pruta ner allt åt mig =)
köpte bla, en wiiratt, wiihandkontroll, 4 displayskydd till mobilen samt en bildatamus, allt detta för 200kr, dom ville ha 850kr för allt =P sedan köpte vi peakperformance skaljackor till Ludde och Molly för 100kr/st. dom ville ha 1600kr för båda. =P fynd eller vad?! Köpte adidasskor till barnen för 150kr totalt men dom ville ha 800kr. visst dom sätter ju ut turistpriser men ändå lyckas vi reta gallfebern ur säljarna och gå ifrån dom åtskilliga gånger när vi inte fick köpa för det priset vi ville. vi hann gå en bit och sedan ropade dom tillbaka oss så dom gav med sig =P men sjukt kul att jiddra med dom och pruta galet mycket! det roligaste av allt var, vid bla köpet av barnen peakjackor var att dom gratulerar en till bra affär när man har lyckats prutat ner något så mycket.
Ja det där vara bara några få saker av alla fynd vi gjorde där nere! =)

Maten där nere var oftast jättegod. Vi åt jämnt ris och kinesisk mat som vi äter här fast mycket godare, flera olika varianter av det mesta och självklart åt vi allt med kinapinnar! så  nu kan jag det med =)

Jag kan skriva hur mycket som helst om Kinaresan men jag nöjer mig med det här. jag kommer att "pytsa" in mera info om vad vi gjort där i kommande inlägg och vartefter jag kommer på saker.
Jo jag skulle mer än gärna lägga ut bilder därifrån men såklart så har ju min överföringssladd till digitalkameran kommit bort!! men så småningom kommer det upp några bilder iaf =)

Kramis

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0